VR6 Club Holland 3.0

Welkom op de site van de VR6 Club Holland

Motor tuning, chip enz
Gebruikersavatar
Door blaze27
#188248
yo people

hoe kan ik meer pk uit me auto halen , zonder dat ik er een turbo/compressor
in moet bouwen of chiptunning

heb nu een openlucht filter in
en een spagetie spruitstuk
heeft wel geholpen ......but i want more !!!!!

of zit er niks anders op dan een turbo ofzo :?:
tips zijn welkom :!:
Gebruikersavatar
Door knight
#188249
Met een Kompressor :P
nee just kiddin!

- Ander inlaat systeem of 2.9 of VSR
- Uitlaat systeem
- CAI
- Nokkenassen
- Vliegwiel
- Chip op maat
enz.
Gebruikersavatar
Door JoJovr6
#188255
als je alles wilt doen om n/a te doen (niet geblazen, dus geen turbo en geen compressor.) Ben je ongeveel evenveel kwijt, en nog krijg je er weinig voor terug. Het is niet allemaal goedkoop. voor andere nokken + vsr, ben je 2000 + alleen al kwijt, en dan moet je hem opnieuw nog laten chippen OP MAAT. kost ook 350 t/m 500,- volgens mij.

Denk er goed over na, of je dat wel wilt doen. N/A tunen kost veel meer dan een turbo erop doen, kwa bedrag valt het mee, maar wat je er voor terug krijgt. Je haalt er niet zo veel uit, als de kroegen je het doen geloven ;).

Vele zullen hetzelfde zeggen.
Gebruikersavatar
Door blaze27
#188315
ok dus toch maar voor een turbo denk ik

maar je moet een paar dingen zowiezo vervangen/versterken toch?
kan toch niet zomaar een turbo op gooien?
iemand nog een goed adresje ...? ben niet echt een sleutelaar ( 2 linke handen)

alvast bedankt
Gebruikersavatar
Door Jochem
#188328
Ligt eraan wat je wilt en waar je de auto voor wilt gebruiken.

Openluchtfilter is alleen meer vermogen met cold air intake bijvoorbeeld. Een voor een goed filter, waar je geen fijnstof mee binnezuigt, ben je zo 70 euro kwijt.
Nokken kosten 400 tot 800 euro, maar je hebt ook nieuwe klepstoters nodig, aangezien klepstoters en nokken op elkaar inslijten. Voor nokken boven 268 graden heb je ook sterkere klepveren nodig.
Denk aan uitlaatsysteem 63mm op maat: 1000-1200 euro.

die spaghetti is alleen goed als hij van binnen niet te veel randjes heeft: ander heb je juist meer restrictie.

en je hebt altijd een chip op maat nodig.

De wereld van niet-geblazen tuning gaat iets van verdubbeling van kosten voor elke extra 5 pk.

+5 pk 50 euro
+10 pk 50+100 = 150 euro
+15 pk 150+200 = 350 euro
+20 pk 350+400 = 750 euro
+25 pk 750+800 = 1550 euro
+30 pk 1550+1600 = 3150 euro

etcetera

maar tegen die tijd heb je een turbo die voor hetzelfde geld direct 100 pk toevoegt.
#188519
Jochem schreef:Ligt eraan wat je wilt en waar je de auto voor wilt gebruiken.

De wereld van niet-geblazen tuning gaat iets van verdubbeling van kosten voor elke extra 5 pk.

+5 pk 50 euro
+10 pk 50+100 = 150 euro
+15 pk 150+200 = 350 euro
+20 pk 350+400 = 750 euro
+25 pk 750+800 = 1550 euro
+30 pk 1550+1600 = 3150 euro

etcetera

maar tegen die tijd heb je een turbo die voor hetzelfde geld direct 100 pk toevoegt.

ben ik niet helemaal met je eens. tot ongeveer 15pk kan wel voor 50,- euro. (chip, en evt kat verwijderd)
het ligt er ook voor een groot gedeelte aan hoe handig je bent. TS gaf aan deat hij 2 linker handen heeft....dan zou ik er persoonlijk al helemaal niet aan beginnen, en gewoon een snellere auto kopen.
Gebruikersavatar
Door JoJovr6
#188520
Jaa maar als je zo verslaafd aan een vr6 bent, begrijp ik wel dat je niet zomaar een snellere auto wilt kopen, als je je vr6 ook sneller kunt maken.

Jochem heeft wel gelijk hoor, 15pk voor 50 euro? Ik weet nog dat een aantal jongens de rollerbank op zijn gegaan, en bleken ze in totaal maar 181 pk te hebben, en dat met open uitlaat chip etc :P. Nou reken maar uit: 174 pk - 181 pk = 7 pk. Nou en dat om zoveel in te steken.

Wil je het goed doen, en ook echt rond de 200 pk zitten, zou een motor revisie wel op zijn plaats zijn. Want motors worden ouder en verliezen ook veel pk's erdoor.

Ben nog steeds van mening dat je n/a een vr6 moeilijk meer pk's kan krijgen, hij word met name veller en vlotter.
En dat is het enige grote verschil (vind ik persoonlijk)
#188584
Als je voor serieus meer vermogen wilt (geblazen of ongeblazen) zou ik eerst zorgen dat je minstens 6000 euro klaar hebt liggen.
Zeker als je alles gaat laten doen gezien je zelf aangeeft dat je dit niet kunt.

En persoonlijk geloof ik er geen ene reet van dat er ook maar 1 chip verkrijgbaar is die 10-15 pk meer vermogen geeft zonder enige andere toepassing van nokkenassen e.d.

Het zal wel weer de tijd van het jaar zijn voor de kroeg pk's.....
#188588
die 6000 euro is een beetje aan de hoge kant ... je kan gewoon een opgeboord blok kant en klaar kopen bij de vr6 specialist (met inruil van je oude) of bij van kronenburg.... kan je gaan vor een 3.0/3.1 of zelfs een 3.2 vr6 blok waarbij je de oude motor uitbouwt en de nieuwe inbouwt reken voor vr6 3.0 op minimaal 3500 euro tot 4500 euro


( maar zodra je die bedragen bekijkt dn snap je dat een motorswap r32 goedkoper is ;) )
Gebruikersavatar
Door Jochem
#188600
vr6_liefhebber schreef:ben ik niet helemaal met je eens. tot ongeveer 15pk kan wel voor 50,- euro. (chip, en evt kat verwijderd)
Een GOEDE chip heb ik het over. Niet een of andere standaard ding, waarvan de waardes procentueel verhoogt zijn en daarmee afhankelijk is geworden van de lambda en pingelsensoren. En waarvan het gedrag helemaal niet constant is.
Chip op maat.

en voor 50 euro heb je net een katvervanger.
#188617
Jochem schreef:
vr6_liefhebber schreef:ben ik niet helemaal met je eens. tot ongeveer 15pk kan wel voor 50,- euro. (chip, en evt kat verwijderd)
Een GOEDE chip heb ik het over. Niet een of andere standaard ding, waarvan de waardes procentueel verhoogt zijn en daarmee afhankelijk is geworden van de lambda en pingelsensoren. En waarvan het gedrag helemaal niet constant is.
Chip op maat.

en voor 50 euro heb je net een katvervanger.
Je hebt het over een GOEDE chip... Ik ben van mening dat enorm veel chiptuners in nederland chips aanbieden van dezelfde kwaliteit of zelfs slechtere kwaliteit dan een ebay-verkoper. en dan heb ik het niet over beek-autoracing of de vr6-specialist, maar bijvoorbeeld over ziptuning, en dat soort """chiptuners"""

ook heb ik chiptuning gezien van andere grote namen uit nederland, die ook bedroevend slecht waren gedaan.
(% ophogen, verkeerde mappen etc etc)

zelf doe ik (uit de hand gelopen hobby) ook chiptuning voor diverse auto's voor 50,- euro.(dit kan evt met wideband lambda meting) Is dit dan per definitie slechter dan een groot bedrijf die het 10 dubbele vraagt? Diverse grote bedrijven hebben wel een dyno staan, maar gebruiken deze niet altijd tijdens het chiptunen, omdat ze er een standaard programma in laden, wat ongeveer altijd voor dezelfde resultaten zorgt.(denk bijvoorbeeld aan JD)

ik ben zelf van mening, dat als je goed zoekt, er wel goede chips te krijgen zijn voor een normale prijs.
Gebruikersavatar
Door Jochem
#188618
hoe kan je het zonder widebandlambdameting nou doen? op de gok?

Of dan schrijf je inderdaad een map die afhankelijk is van de lambdasensor...
#188620
bij een standaard VR6 hoef je in principe de meting maar bij een auto te doen. als er dan een volgende auto komt, die ook helemaal origneel is, zal je gewoon dezelfde software kunnen laden.
het verschil van de onderlinge auto's na tuning zal niet meer dan 1-2 pk's zijn. (of er moet serieuze slijtage aan motor/sensoren(lmm) zijn).

wil je een auto met andere nokken etc tunen, dan is een wideband meting wel noodzakelijk. maar dan moeten er veel meer mappen worden aangepast(denk ook aan hogere stationair loop etc)

een map die afhankelijk is van de lambda waarde(de standaard small band) vind ik erg gevaarlijk. Vaak wordt de lambda helemaal uitgeschakeld zodra de volgas sensor actief is, en kan je de lambda gewoon aanpassen met de correctie mappen.

verder is de aanpassing in de ontstekingsmappen minstens net zo belangrijk als de brandstofmappen. door te zorgen dat de maximale mengselexpansie op 13-17 graden ATDC ligt, krijg je dus al meer vermogen met hetzelfde verbruik. Vaak wordt het mengsel ook extra rijk gezet, om de motor zodoende wat te koelen.
Gebruikersavatar
Door Jochem
#188622
Dat zeg ik, je wilt hem niet afhankelijk maken van de lamdasensor... dat is een veiligheidsfeature (o.k.. ook emmissie) die niet bedoelt is om continu bij te regelen.

geen twee vr6jes zijn (ook standaard) gelijk. Dat zagen we gisteren maar weer op de testbank. Een goede chip voor de ene kan zorgen voor een hoop gepingel bij een andere. Want bij chiptuning ga de de grenzen opzoeken, en die zijn voor elke auto anders. Anders eindig je met de standaard corrado chip.

Helemaal origineel is er geen, want het zijn auto's van minimaal 13 jaar oud (tot wel 19).

en ik vind verschil in pk's een beetje rare ijkfactor... tuning is meer dan pk's...
Gebruikersavatar
Door blaze27
#188624
ik heb een 1996 200xxx op de teller
ik heb wel dingen vervangen :
heb geen kat
openlucht filter
andere spagettie spruitstuk

hij is wat sneler maar wil meeer!!!

ik heb gehoord dat een wat oudere auto chippen niet goed voor de blok is
omdat er dan dingen kapot kunnen gaan door ??????

wil geen andere snellere auto, wil wel een zuinige diezel ofzo erbij hahah

6000 euro vind ik een beetje extreem.
vriend van mij heeft een gti 16 v met een turbo die hij uit amerika heeft besteld
hij rijdt mij helemaal weg
toen ik hem vroeg hoeveel dat koste zei hij van ong 2500 euro
hij rijdt er elke dag mee en tot nu toe is er niks kapot gegaan
toch dik 250 pk
maar wordt denk ik wel even sparen.. aangezien ik niet zo handig ben
maar ik kom er wel :D :D